Regim diabet

Daca ati fost diagnosticat cu aceasta boala este bine sa stiti ca nu se impune un regim alimentar drastic, dar trebuie sa mancati numai alimente sanatoase bogate in proteine, lipide, glucide si fosfolipide.

regim diabet

Dieta recomandata unui diabetic include alimente variate, bogate in nutrienti cu putine calorii si grăsimi. Practic, diabeticilor li se impune sa manance sanatos, in cantitati moderate si sa respecte un program de masa regulat, pentru a evita modificarile glicemiei.

Cuprins:
Regimul alimentar include in principal:
  • Fructe
  • Legume
  • Cereale integrale

Motivul impunerii unei diete controlate la regim diabet

Este bine ca dupa diagnosticarea bolii, pe langa tratamentul prescris de medic, sa respectati un plan de alimentatie sanatos si un stil de viata activ pentru prevenirea aparitiei diabetului zaharat. Alimentatia corecta este foarte importanta pentru controlarea bolii. Acest regim ajuta si mentine echilibrul glicemiei, previne riscul de obezitate, fenomen care dauneaza grav organismlui.

Se recomanda alimente cu putine calorii si grasimi pentru controlul hipertensiunii si colesterolului astfel incat sa nu apara complicatii prin cresterea glicemiei si evitarea obezitatii.

Planul alimentar include:

  • Trei mese / zi luate la ore stabilite
  • Cantitatea de mancare sa corespunda greutatii si stilului de viata

De ce este important sa ne hidratam la regim diabet?

Pe langa alimentatia corecta, hidratarea corecta a organismului este importanta pentru diabetici. Aceasta, pentru ca nu doar apa este pe lista lichidelor consumate, desi este cea mai recomandata. Industria alimentara ne tenteza cu numeroase feluri de sucuri, filosofia sanatatii se bazeaza in principal si pe fructe si sucurile lor, iar energia vine din ceai, cafea si alte bauturi. Se recomanda ca atunci cand consumam sucuri, sa le consumam cu pulpa pentru ca aceasta contine apa si vitamina C.

Care este necesarul zilnic de apa la regim diabet?

Apa este esentiala din primele zile de viata, iar necesarul zilnic este de:
  • 700 - 800 ml la 6 luni
  • 800 - 1300 ml  pentru copiii cu varsta intre   6 - 12 luni
  • 1300 ml ( 1,3 l ) pentru copiii cu varsta intre   1 - 3 ani
  • 1600 ml ( 1,6 l ) pentru copiii cu varsta intre   4 - 8 ani
  • 2100 ml ( 2,1 l ) pentru copiii cu varsta intre   9 - 13 ani
  • 2500 ml ( 2,5 l ) pentru copiii cu varsta intre 14 - 18 ani
  • Adultii trebuie sa consume minimum 45 de ml pe kilogram corp

Bauturile de care sa ne ferim la regim diabet

Pe lista bauturilor pe care nu trebuie sa le consumam sunt in primul rand:
  • Sucurile cu zahar 
  • Preparatele din cafea cu frisca si zahar 
  • Sucuri carbogazoase cu zahar

Multe dintre aceste bauturi contin echivalentul a 10 lingurite de zahar la o doza de bautura (ca de exemplu o cutie de 330 ml de suc carbogazos obisnuit are aproximativ 150 de calorii).

Se recomanda un consum cat mai mic de zahar, alimente cu zahar sau miere de albine, deoarece acestea solicita pancreasul sa fabrice insulina. Pentru ca, în cazul diabeticilor, productia de insulina scade pana aproape de zero, acest proces nu trebuie accelerat prin epuizarea insulinei. Este bine ca zaharul sa fie inlocuit cu indulcitori mai putin solicitanti, cum ar fi poliolii si derivatii, precum si cu indulcitori nesolicitanti pentru pancreas, precum necalorigenii. Acesti substituenti sunt complet inofensivi daca sunt consumati în cantitati normale, fara a depasi cantitatea recomandata.

Alimente recomandate la regim diabet

Un diabetic trebuie sa consume:
  • Carbohidrati ( fructe, legume, cereale, lactate, mazare, fasole, linte ) bogate in fibre care ajuta digestia
  • Peste ( de preferat ton sau cod ) si produse din peste
  • Nuci, masline, ulei de masline, alune, avocado in cantitati mici

Fructe recomandate la regim diabet

Sfatul nutritionistilor este ca diabeticii sa consume:
  • Fructe de sezon (mere, pere, caise, piersici, struguri, cirese, capsuni, pepeni, gutui, prune, fructe de padure) 

In afara sezonului, opteaza pentru:

  • Grepfrut
  • Portocale 
  • Mandarine 
  • Banane 
  • Pomelo 
  • Ananas 
  • Mango 
  • Papaya
  • Kiwi
  • Smochine
  • Avocado

Poti consuma si fructe uscate, insa atentie maxima la cantitati pentru ca au o concentratie mare de fructoza. Poti consuma si fructe congelate sau din conserva, insa evita-le pe cele cu zahar.

Produse interzise la regim diabet

Pentru evitarea complicatiilor diabetului, în special aparitia aterosclerozei, care poate duce la atac cerebral sau infarct, doctorii recomanda evitarea alimentelor sarate si a celor care contin multe grăsimi (sunt interzise grasimile saturate si grasimile trans).

Prin urmare, sunt interzise:

  • Produsele de patiserie
  • Snacks-uri
  • Dulciurile care contin margarina
  • Mezelurile
  • Ficatul
  • Carnea (în afara de peste)
  • Ouăle

In general, trebuie evitate produsele care contin multe proteine animale.

  • Consumul zilnic de grasimi < 200 miligrame
  • Consumul de sare = 2.300 mg / zi, cel mult

De asemenea, trebuie evitate si dulciurile, inclusiv bauturile carbogazoase si indulcite. Aici sunt incluse si sucurile de fructe, ceaiul indulcit sau bauturile energizante. O singura cutie de suc are 150 de calorii si 40 de grame de carbohidrati. Practic, este echivalentul a 10 lingurite de zahar.

Bauturile recomandate sunt cele neindulcite, in special ceaiurile, daca pacientul nu vrea să bea doar apa. Este însa foarte importanta hidratarea. La limita, pot fi consumate sucuri dietetice, care au indulcitori artificiali si nu contin zahar, calorii si carbohidrati. Ceaiul sau cafeaua trebuie consumate insa fara zahar sau alte ingrediente adaugate, precum spuma de lapte sau aromele.

Si sucurile naturale, preparate acasa, fara zahar adaugat, sunt foarte bune, dar ele trebuie luate in evidenta in planul de alimentatie, deoarece contin calorii si carbohidrati. Poate fi consumat lapte si iaurt degresat, sau, in locul lor, lapte din soia sau orez.

Regimul alimentar este esential in controlarea diabetului, iar daca este urmat corect previne complicatiile si incetineste evolutia bolii. In plus, o dieta sanatoasa va ajuta la scaderea in greutate si la mentinerea unui tonus mult mai mult.

Surse:
Stiri asemanatoare