Regim diabet - principii pentru o viață sănătoasă!

Dacă ați fost diagnosticat cu această boală este bine să știți că nu se impune un regim alimentar drastic, dar trebuie să mâncați numai alimente sănătoase bogate în proteine, lipide, glucide și fosfolipide.
Dieta recomandată unui diabetic include alimente variate, bogate în nutrienți cu puține calorii și grăsimi. Practic, diabeticilor li se impune să mănânce sănătos, în cantități moderate și să respecte un program de masă regulat, pentru a evita modificările glicemiei.

 

Regimul alimentar include în principal:
  • Fructe
  • Legume
  • Cereale integrale

 

Motivul impunerii unei diete controlate la regim diabet

Este bine ca după diagnosticarea bolii, pe lângă tratamentul prescris de medic, să respectați un plan de alimentație sănătos și un stil de viață activ pentru prevenirea apariției diabetului zaharat. Alimentația corectă este foarte importantă pentru controlarea bolii. Acest regim ajută și menține echilibrul glicemiei, previne riscul de obezitate, fenomen care dăunează grav organismlui.

 

Se recomandă alimente cu puține calorii și grăsimi pentru controlul hipertensiunii și colesterolului astfel încât să nu apară complicații prin creșterea glicemiei și evitarea obezității.

 

Planul alimentar include:
  • Trei mese / zi luate la ore stabilite
  • Cantitatea de mâncare să corespundă greutății și stilului de viață

 

De ce este important sa ne hidratam la regim diabet?

 

Pe lângă alimentația corectă, hidratarea corectă a organismului este importantă pentru diabetici. Această, pentru că nu doar apă este pe lista lichidelor consumate, deși este cea mai recomandată. Industria alimentară ne tenteza cu numeroase feluri de sucuri, filosofia sănătății se bazează în principal și pe fructe și sucurile lor, iar energia vine din ceai, cafea și alte băuturi.

 

Care este necesarul zilnic de apa la regim diabet?

 

Apa este esențială din primele zile de viață, iar necesarul zilnic este de:
  • 700 - 800 ml la 6 luni
  • 800 - 1300 ml pentru copiii cu vârsta între 6 - 12 luni
  • 1300 ml ( 1,3 l ) pentru copiii cu vârsta între 1 - 3 ani
  • 1600 ml ( 1,6 l ) pentru copiii cu vârsta între 4 - 8 ani
  • 2100 ml ( 2,1 l ) pentru copiii cu vârsta între 9 - 13 ani
  • 2500 ml ( 2,5 l ) pentru copiii cu vârsta între 14 - 18 ani
  • Adulții trebuie să consume minimum 45 de ml pe kilogram corp

 

Bauturile de care sa ne ferim la regim diabet

 

Pe lista băuturilor pe care nu trebuie să le consumăm sunt în primul rând:
  • Sucurile cu zahăr
  • Preparatele din cafea cu frișcă și zahăr
  • Sucuri carbogazoase cu zahăr

 

Multe dintre aceste băuturi conțîn echivalentul a 10 lingurițe de zahăr la o doză de băutură (că de exemplu o cutie de 330 ml de suc carbogazos obișnuit are aproximativ 150 de calorii).
 
Se recomandă un consum cât mai mic de zahăr, alimente cu zahăr sau miere de albine, deoarece acestea solicită pancreasul să fabrice insulină. Pentru că, în cazul diabeticilor, producția de insulină scade până aproape de zero, acest proces nu trebuie accelerat prin epuizarea insulinei. Este bine că zahărul să fie înlocuit cu îndulcitori mai puțîn solicitanți, cum ar fi poliolii și derivații, precum și cu îndulcitori nesolicitanți pentru pancreas, precum necalorigenii.
Acești substituenți sunt complet inofensivi dacă sunt consumăți în cantități normale, fără a depăși cantitatea recomandată.
 

Alimente recomandate la regim diabet

 
Un diabetic trebuie să consume:
  • Carbohidrați ( fructe, legume, cereale, lactate, mazăre, fasole, linte ) bogate în fibre care ajută digestia
  • Peste ( de preferat ton sau cod ) și produse din pește
  • Nuci, măsline, ulei de măsline, alune, avocado în cantități mici
 

Fructe recomandate la regim diabet

 
Sfatul nutriționiștilor este ca diabeticii să consume:
  • Fructe de sezon (mere, pere, caise, piersici, struguri, cireșe, căpșuni, pepeni, gutui, prune, fructe de pădure)
În afara sezonului, alege:
  • Grepfrut
  • Portocale 
  • Mandarine 
  • Banane  
  • Pomelo 
  • Ananas 
  • Mango 
  • Papaya
  • Kiwi
  • Smochine
  • Avocado
 
Poți consuma și fructe uscate, însă atenție maximă la cantități pentru că au o concentrație mare de fructoză. Poți consuma și fructe congelate sau din conservă, însă evita-le pe cele cu zahăr.
 

Produse interzise la regim diabet

 
Pentru evitarea complicațiilor diabetului, în special apariția aterosclerozei, care poate duce la atac cerebral sau infarct, doctorii recomandă evitarea alimentelor sărate și a celor care conțin multe grăsimi(sunt interzise grăsimile săturate și grăsimile trans).
 
Prin urmare, sunt interzise:
  • Produsele de patiserie
  • Snacks-uri
  • Dulciurile care conțin margarină
  • Mezelurile
  • Ficatul
  • Carnea (în afară de pește)
  • Ouăle
 
În general, trebuie evitate produsele care conțin multe proteine animale.
  • Consumul zilnic de grăsimi < 200 miligrame
  • Consumul de sare = 2.300 mg / zi, cel mult
 
De asemenea, trebuie evitate și dulciurile, inclusiv băuturile carbogazoase și îndulcite. Aici sunt incluse și sucurile de fructe, ceaiul îndulcit sau băuturile energizante. O singură cutie de suc are 150 de calorii și 40 de grame de carbohidrați. Practic, este echivalentul a 10 lingurițe de zahăr.
 
Băuturile recomandate sunt cele neîndulcite, în special ceaiurile, dacă pacientul nu vrea să bea doar apă. Este, însă foarte importantă hidratarea. La limita, pot fi consumate sucuri dietetice, care au îndulcitori artificiali și nu conțin zahăr, calorii și carbohidrați. Ceaiul sau cafeaua trebuie consumate însă fără zahăr sau alte ingrediente adăugate, precum spumă de lapte sau aromele.
 
Și sucurile naturale, preparate acasă, fără zahăr adăugat, sunt foarte bune, dar ele trebuie luate în evidență în planul de alimentație, deoarece conțin calorii și carbohidrați. Poate fi consumat lapte și iaurt degresat, sau, în locul lor, lapte din soia sau orez.
 
Regimul alimentar este esențial în controlarea diabetului, iar dacă este urmat corect previne complicațiile și încetinește evoluția bolii. În plus, o dietă sănătoasă va ajută la scăderea în greutate și la menținerea unui tonus mult mai mult.
 

Surse:

Data publicării 16.10.2018