Alăptarea

Este bine să știi că alimentul ideal pentru nou născut și sugar este laptele matern, pentru cel puțin primele 6 luni de viață. Nu e ușor să intri in rolul de părinte, uneori e nevoie de timp de armonizare cu copilul, de cunoaștere reciprocă, pentru a fi pregătită să gestionezi problemele apărute.

 

Beneficiile alăptării

Laptele de sân asigură sănătatea și dezvoltarea armonioasă a copilului: nutriție ideală, digestie bună, protecție împotriva bolilor, crearea legăturii afective cu copilul.
 
Pentru mamă: menține retractilitatea și involuția uterină, suprimă ovulația, reduce riscul de cancer de sân și de ovar.
 
Pentru bebeluș: dezvoltarea fizică și emoțională a sugarului, previne infecțiile respiratorii și digestive (îi asigura imunitate) și scade riscul alergiilor.
 
Pentru familie: economice, se reduc cheltuielile pentru lapte, praf, sterilizator ; îmbolnăviri mai rare și spitalizări pentru copil ; ecologic ; sănătate

Ce este colostrul?

Are o culoare gălbuie și este bogat în apă (suport hidric), proteine – cu rol de enzime, imunoglobuline, factori de creștere, hormoni și oligoelemente (suport nutitiv).
 
Este sărac în glucide (lactoză), lipide (acizi grași nesaturați), hipoalergenic și ușor digerabil.
 
Conține cantități mari de anticorpi și leucocite, cu proprietăți antibacteriene, are calitatea de puternic stimulat de eliminare a meconiului (primul scaun).

Sfaturi utile pentru alăptare

Mănâncă alimente care conțin vitamina B9 și zinc – singura vitamina care lipsește în mod regulat din dieta femeilor însărcinate este vitamina B9 – acidul folic (în sparanghel, varză, porumb, năut și spanac). În timpul sarcinii, acidul folic este vital dezvoltării sistemului nervos al copilului, de aceea și în timpul alăptării poți să continui să iei vitaminele prenatale.
 
În sarcină, ca și în alăptare, există carențe de zinc (în ouă, carne, făină integrală și ovăz). Ar trebui consumate în jur de 15 – 20 mg zinc pe zi.
 
Consumă grăsimi nesăturate primare – uleiul de floarea soarelui, de rapiță, de măsline sau de porumb furnizează acizi grași care sunt esențiali pentru dezvoltarea sistemului nervos al bebelușului.
 
Consumă 1200 mg calciu pe zi – o dietă echilibrată furnizează doar 800 - 1000 mg de calciu pe zi. Mamele care alăptează au nevoie de 1200 mg, de aceea un supliment de calciu este binevenit (prin consumul de produse lactate, legume crude, migdale și alune).
 
Crește consumul de lichide – apă, lapte, supă, compot, sucuri naturale, toate contribuie la hidratare și la producerea laptelui, de aceea trebuie să consumi în perioada de lactație până la 2,5 – 3 l /zi.
 
Crește consumul caloric – poți mânca mai consistent dacă plănuiești să alaptezi pentru o perioadă mai mare de trei luni. Consumă mai multe proteine, dispuse în cinci mese: mic dejun, gustare, prânz, gustare, cină, crește astfel conținutul caloric zilnic până la 2500, fără teamă, în timpul alăptării poți arde 1000 calorii / zi.
 
Evită fumatul - nu este recomandat în timpul alăptării deoarece afectează atât bebelușul, cât și mama. La bebeluși sunt șanse mari de apariție a pneumoniei, bronșitei, astmului, infecțiilor la urechi și ochi. La mamă există riscul scăderii producției de lapte matern și slab calitativ. Nicotina ajunge direct la copil prin lapte. De asemenea, fumatul pasiv poate să influențeze negativ creșterea și dezvoltarea armonioasă a sugarului.
 
Evită consumul regulat de alcool – alcoolul trece în lapte, iar dacă bebelușul îl primește în cantitate mare, îi poate încetini creșterea. Poți să bei ocazional un pahar de vin sau de bere, dar după alăptarea bebelușului.
 
Nu lua medicamente fără recomandarea medicului – majoritatea antibioticelor, laxativelor chimice și a produselor ce conțin iod sunt contraindicate pe perioada alăptării. Ai grijă la poluanți (nicotină, reziduurile pesticide) care trec imediat în lapte.
 
Va așteptăm de asemenea și la Școală Părinților Medicover, unde oferim și un modul de alăptare prin dr. Alina Dinu, certificată IBCLC.