Recomandari pentru angajatori

Pandemia de COVID-19 a schimbat piata muncii pe termen lung, atat prin noul mod de lucru – telemunca – instituit pentru a preveni raspandirea virusului, cat si prin provocarile de natura economica si sociala pe care le-a adus. In ultimii doi ani, pentru a traversa cu bine criza sanitara, autoritatile au impus angajatorilor protocoale stricte de sanatate si masuri de siguranta la locul munca. In functie de gravitatea raspandirii COVID-19 pe teritoriul Romaniei, autoritatile au oprit temporar anumite activitati economice, au cerut companiilor sa introduca posibilitatea ca angajatii sa lucreze in regim de  telemunca sau sa aiba program flexibil de munca, incurajand angajatorii sa dezvolte programe de sprijin pentru sanatatea fizica si mentala a angajatilor.



Cuprins

La aproape doi ani de la introducerea starii de alerta, odata cu cresterea ratei de vaccinare impotriva COVID-19, restrictiile menite sa previna raspandirea COVID in Romania au fost ridicate in martie 2022.

Nu trebuie insa ignorata realitatea ca COVID-19 ramane o amenintare la adresa vietii umane, in special pentru cei care sunt vulnerabili si nevaccinati.

Prin urmare, angajatorii vor trebui in continuare sa analizeze cu atentie modalitatea in care gestioneaza riscul de infectare cu COVID-19 la care este expusa forta de munca, tinand cont de recomandarile si reglementarile autoritatilor romane, precum si de propriile obligatii si responsabilitati in materie de sanatate si siguranta la locul de munca.

Cel mai probabil multi angajatori vor mentine unele practici de prevenire a raspandirii COVID-19 la locul de munca, precum:

  • Recomandare de a folosi masca de protectie pentru locurile unde exista riscul de supraaglomerare (cum ar fi in lifturi);
  • Furnizarea de echipamente de igienizare a mainilor;
  • Recomandare ca angajatii sa efectueze un test COVID-19 inainte de a se prezenta la locul de munca daca prezinta simptome;
  • Program flexibil de lucru si telemunca pentru a evita supraaglomerarea, pentru activitatile care permit acest lucru;
  • Recomandarea de autoizolare pentru angajatii simptomatici;
  • Masuri de protectie pentru angajatii vulnerabili sau cu risc mai mare de complicatii severe cauzate de COVID-19: purtarea mastii de protectie, spatiu de lucru izolat sau telemunca. Persoanele cu risc ridicat sunt definite ca fiind: persoane cu varsta ≥ 60 de ani; sau persoane cu comorbiditati subiacente, cum ar fi boli cardiovasculare sau diabet zaharat, boli pulmonare cronice, cancer, imunosupresie, obezitate sau astm.

Cand este necesara autoizolarea?

Pentru cazuri de COVID-19 confirmate: se recomanda izolarea pe toata durata perioadei infectioase. Un caz este considerat infectios cu 2 zile inaintea debutului si inca 7 zile de la debut.

Pentru contacti directi: medicul de familie recomanda autoizolarea daca apar simptome in urmatoarele 7 zile de la contactul cu un caz cofirmat.

Din martie 2022 carantina nu se mai aplica contactilor directi.

Persoanelor asimptomatice li se recomanda purtarea mastii, igiena riguroasa a mainilor si distantarea fizica, in special fata de persoanele vulnerabile. Daca este posibil, se recomanda lucrul la distanta.

Cine este considerat contact direct?

  • Persoana care locuieste in aceeasi gospodarie cu un pacient cu COVID-19;
  • Persoana care a avut contact fizic direct cu un caz de COVID-19 (de exemplu: strangere de mana, fara igiena ulterioara a mainilor);
  • Persoana care a avut contact direct neprotejat cu secretii infectioase ale unui caz de COVID-19 (de exemplu: atingerea fara manusa de protectie a unui servetel folosit);
  • Persoana care a avut contact fata in fata cu un caz de COVID-19 la o distanta mai mica de 2 metri timp de cel putin 15 minute;
  • Persoana care s-a aflat in aceeasi incapere (sala de sedinte, sala de asteptare din spital etc) cu un caz de COVID-19, timp de min. 15 minute si la o distanta mai mica de 2 metri;
  • Persoana din randul personalului medico-sanitar ori alta persoana care acorda ingrijire directa unui pacient cu COVID-19 sau o persoana din randul personalului de laborator care manipuleaza probe recoltate de la un pacient cu COVID-19, fara portul corect al echipamentului de protectie.

Persoana care a purtat masca, respectiv echipament de protectie corespunzator si a respectat distantarea fizica, nu este considerata contact direct.

Un alt aspect important: angajatorii trebuie sa fie pregatiti sa isi revizuiasca periodic dispozitiile si recomandarile pentru siguranta angajatilor la locul de munca, daca numarul de infectari incepe sa creasca si/sau apar noi tulpini mai agresive ale virusului.

 

Data ultimei actualizari
23 August 2022