Esti insarcinata? Cum iti pastrezi sanatatea fizica si mentala in pandemie?

Pandemia reprezinta o perioada dificila pentru toti, cu atat mai mult pentru femeile insarcinate, care trebuie sa aiba grija atat de ele, cat si de viitorul bebelus. Odata cu restrictiile implementate pentru a preveni raspandirea COVID-19, sanatatea mentala si sanatatea fizica au devenit cele mai importante obiective ale fiecaruia dintre noi. Care sunt cele mai bune metode pentru a atinge aceste obiective? Ce poti face pentru a limita riscurile de a te infecta cu noul SARS-CoV-2, mai ales daca esti viitoare mamica?
Cum afecteaza COVID-19 sarcina?

In contextul actual, riscul de infectare cu noul coronavirus reprezinta cel mai mare motiv de stres pe care il poate avea o viitoare mamica. De aici apar nelinistea, frica si nesiguranta, care pot afecta sanatatea fizica si mentala, atat a mamei, cat si a viitorului bebelus. Vestea buna este ca exista metode eficiente pentru a regasi echilibrul, foarte multe dintre ele fiind usor de implementat.

Articol realizat de Dr. MARIA De Rubeis - Medic specialist Obstetrica-Ginecologie

Cuprins

Cum afecteaza COVID-19 sarcina?

Riscul ca o femeie insarcinata sa contracteze noul coronavirus exista, la fel ca si in cazul celorlalte categorii de persoane. In marea majoritate a cazurilor insa, formele dezvoltate sunt usoare spre medii, foarte rar apar forme severe ale bolii.

Lucrurile se pot complica putin atunci cand infectarea apare in primul trimestru de sarcina, si asta deoarece febra asociata infectarii cu noul coronavirus poate duce la cresterea riscului de malformatii si pierderea sarcinii. Daca infectarea apare dupa 10 saptamani de sarcina, riscurile acestea scad considerabil.

In acest moment, nu exista suficient de multe date care sa demonstreze ca infectarea cu SARS-CoV-2 duce la pierderea sarcinii, dar cert este un lucru: virusul nu se transmite prin placenta.

Cum te protejezi impotriva SARS-CoV-2 in sarcina?

Deoarece esti viitoare mamica, este recomandat sa fii foarte atenta la modul in care respecti regulile de limitare a raspandirii COVID-19. O atentie sporita te poate ajuta atat pe tine, pe viitorul bebelus, cat si pe ceilalti din jurul tau.

Atunci cand iesi din casa, este foarte important sa respecti distantarea sociala si sa porti masca. De asemenea, iti recomandam sa:

  • limitezi interactiunea cu persoanele care ar putea avea COVID-19 sau care ar putea fi expuse la boala, indiferent daca fac parte din familie sau nu;
  • purtarea mastii in mod corespunzator, mai ales cand distantarea la 2 metri nu este posibila;
  • evita contactul cu persoanele care nu poarta masca sau cere acestora sa poarte masca atunci cand se afla in preajma ta;
  • spala mainile cel putn 20 secunde cu apa si sapun sau foloseste dezinfectant pentru maini cu o concentratie de 60% alcool;
  • evita activitatile in locuri nesigure;

Regulile privind limitarea raspandirii COVID-19 nu sunt singurele care trebuie respectate in perioada sarcinii, daca vrei sa reduci riscurile imbolnavirii. Pentru aceasta, este nevoie sa tii cont de urmatoarele recomandari:

  • Controalele prenatale trebuie respectate, atat in perioada sarcinii, cat si dupa nastere. Se recomanda vizita la medic conform indicatilor.
  • Este recomandat sa faci toate vaccinurile, necesare pentru a te proteja pe tine si pe bebelus.

- vaccinul antigripal, atat pentru tine, cat si pentru ceilalti membri ai familiei

- vaccinul Adacel (antituse convulsiva, antitetanos si difterie) pentru a proteja bebelusul

  • Pastreaza in casa medicamente prescrise si neprescrise, suficiente pentru o luna. In acest fel, vei face mai putine drumuri.
  • Fa exercitii fizice.
  • Munceste de acasa, respectand indicatiile privind pozitia corecta a corpului la birou. Nu uita sa faci plimbari scurte, la fiecare 30 de minute.

Ce faci daca suspectezi ca te-ai infectat cu noul coronavirus?

Daca dezvolti unul din simptomele specifice ale infectarii cu noul coronavirus, este foarte important sa nu intri in panica, inainte de toate. Incearca sa nu consumi foarte multa energie intrebandu-te cum si de la cine ai contractat virusul, pentru ca nu vei face decat sa investesti energie in intrebari pentru care nu ai de fapt raspuns.

Contacteaza medicul de familie si medicul tau curant in primele 24 de ore de la debutul simptomelor. Printre cele mai des intalnite simptome ale infectariii se numara: febra, tusea, pierderea mirosului si a gustului, tulburari gastrointestinale, stranut si secretii nazale.

Daca apar simptome precum dificultati in respiratie, dureri in piept, fata si buze invinetite, confuzie, atunci este cazul sa contactezi serviciul de ambulanta. Daca ai fost contact direct cu un pacient confirmat, este recomandat sa te autoizolezi la domiciliu pentru 14 zile. Discuta cu medicul curant despre masurile pe care le poti lua pentru a-I proteja si pe ceilalti membri ai familiei si cum te poti autoizola, fara a-I pune in pericol.

Miscare fizica in sarcina

Miscarea este foarte importanta pentru o viitoare mamica, pentru ca ajuta la eliberarea tensiunii acumulate peste zi, te ajuta sa controlezi greutatea corporala si sa scazi riscul de boli cardiovasculare si diabet.

In sarcina, este recomandata miscarea fizica de cel putin 30 minute/zi, precum si hidratarea corespunzatoare, pentru a evita aparitia cheagurilor de sange. 

In functie de nevoile pe care le are organismal tau, poti face o mica plimbare, poti sa faci exercitii pentru intinderea muschilor, yoga si pilates.

Recomandarea este sa nu alegi exercitii complicate sau care iti solicita organismal foarte mult, deoarece poti face mai mult rau decat bine. Alege exercitii pe care le realizezi usor si care iti creaza o stare de confort, fara a depune prea mult efort.

O sa observi ca si somnul va fi mult mai linistit dupa.

Acidul folic in sarcina

Daca vrei sa iti mentii sanatatea in sarcina, cu atat mai mult in perioada pandemiei, este recomandat sa suplimentezi dieta cu acid folic si vitamina D.

Acidul folic reprezinta una dintre vitaminele ce fac parte din complexul de vitamine B, care ajuta la prevenirea defectelor de tub neural si ajuta la dezvoltarea normal a placentei si a tesutului inimii copilului. Administrarea acidului folic se face la recomandarea medicului de specialitate, in cantitatile recomandate de medicul de specialitate. 

Alimentatia sanatoasa a gravidei in pandemie

Alimentatia sanatoasa a gravidei in pandemie

O alimentatie sanatoasa intareste sistemul alimentar si ajuta la reducerea riscului de a te imbolnavi. Deoarece nu exista suplimente alimentare minune care sa previna si sa trateze infectia cu SARS-CoV-2, iti recomandam sa fii foarte atenta la alimentele pe care le consumi, mai ales la calitatea lor.

Alimentele naturale, cu multe vitamine si minerale, sunt solutia perfecta pentru a te ajuta sa reduci riscul imbolnavirii, precum si timpul petrecut in convalescenta, dupa infectii. Consuma o varietate cat mai mare de fructe si legume, alegand de fiecare data, pe cat de mult posibil, produse locale si adaptate sezonului.

Redu consumul de sare si alimente care contin zahar, care nu fac decat sa creeze dezechilibre in organism. Consumul de grasimi nu este recomandat, cel putin, nu in exces. Mare atentie la hidratarea corespunzatoare si la eliminarea substantelor nocive pe toata durata sarcinii.

Pentru bebelusi, o alimentatie sanatoasa consta in alaptarea exclusiva la san in primele 6 luni de viata, cu diversificarea alimentatiei dupa 6 luni.

Modul in care gatesti te poate ajuta sa reduce orice risc asociat infectarii cu orice fel de virus:

  • Ai grija sa iti dezinfectezi bine mainile inainte de a gati;
  • Dezinfecteaza alimentele;
  • Separa mancarea gatita de cea negatita;
  • Gateste mancarea corespunzator termic;
  • Pastreaza alimentele la frigider;

Cum sa scapi de stres in pandemie?

Pandemia a schimbat rutina zilnica a fiecaruia dintre noi, obligandu-ne sa ne adaptam rapid la noul context si sa ne formam noi obiceiuri. Schimbarea stilului de viata, frica de a contacta boala, supra-informarea, lipsa contactului fizic si ingrijorarea ne-au facut sa devenim mult mai vulnerabili, pe de o parte. Pe de alta parte, ne-au consumat foarte multe resurse si ne-au epuizat rapid, crescand nivelul de stres. Cum faci sa scapi de stresul din pandemie si sa iti pastrezi sanatatea mentala in aceasta perioada?

  • Informeaza-te din surse sigure si renunta sa mai urmaresti pagini de social media care instiga la ura si frica. Evita, pe cat de mult posibil, stirile false si discutiile in contradictoriu pe retelele de socializare. In schimb, te poti focusa doar pe urmarirea informatiilor pozitive, care iti induc o stare de bine.
  • Evita sa mai urmaresti jurnalele de stiri sau redu timpul pe care il petreci facand acest lucru, pentru ca poti creste nivelul de anxietate si depresie.
  • Pastreaza o rutina zilnica sau dezvolta una noua. Trezitul si adormitul la aceeasi ora pot ajuta, la fel si mesele la interval regulate de timp.
  • Baile fierbinti cu sare pot ajuta, si ele.
  • Rezerva timp pentru lucruri relaxante, pe care iti place sa le faci, fie ca este vorba de a te uita la filmul tau preferat, a citi o carte sau a-ti cultiva noile abilitatile.
  • Exercitiile fizice ajuta la eliberarea stresului si a tensiunii din organism. Rezerva cel putin 15 minute zilnic pentru a face acest lucru.
  • Redu timpul pe care il petreci in fata ecranului TV sau de laptop.
  • Nu consuma alcool sau droguri pentru a controla anxietatea, depresia, frica, plictiseala si izolarea sociala.
  • Arata-ti recunostinta sau ajuta- aceste doua metode sunt cele mai eficiente pentru a reduce nivelul de stres. Ajuta oameni, implica-te in diferite activitati online, spune Multumesc cat mai des si fii recunoscator. In scurt timp, vei vedea cum nivelul de stres scade.
  • Contactul social este important, de aceea este indicat sa vorbesti cu cat mai multi oameni, online sau telefonic.
  • Evita discriminarea: fii respectuos fata de personalul medical, nu discrimina bolnavii din cauza fricii de a transmite boala. Retine ca boala este intalnita in toate tarile, nu numai in Romania…si afecteaza toate categoriile de oameni.

Cel mai important lucru pe care il poti face pentru a-ti pastra sanatatea in pandemie este sa ceri ajutorul atunci cand simti ca esti coplesita de situatie si emotii. Ai alaturi de tine familia, prietenii si personalul medical care te ajuta sa nasti in siguranta, fara riscuri. Nu esti niciodata singura.

 

Consultant Medical Dr. MARIA De Rubeis
Data publicării 19.01.2021