Asertiv - model de comportament si strategie eficienta de gestionare a stresului

Asertivitatea sau comportamentul asertiv fac referire la abilitatea unei persoane de a comunica si de a-si exprima punctul de vedere, starile afective si nevoile intr-un mod clar si raspicat, dar onest si respectuos totodata, fara sa incalce limitele celorlalti. Comunicarea asertiva presupune exprimarea ideilor, fara a fi agresivi ori pasivi. Unele persoane par sa fie inzestrate in mod natural cu o pricepere deosebita in a se face auzite, intelese, dezvolta relatii pozitive fara mult efort si nu sunt stresate constant de neintelegeri si certuri. Partea buna este ca asertivitatea, comunicarea asertiva si comportamentul asertiv sunt abilitati pe care le putem dezvolta prin practica.
Asertiv - model de comportament si strategie eficienta de gestionare a stresului

Cuprins

Comunicarea asertiva si capacitatea de a dezvolta relatii productive

Oamenii nu ne pot citi gandurile. Discrepanta majora dintre ceea ce gandim si ceea ce cred oamenii din jur ca gandim este adesea punctul de plecare al multor conflicte.

Pe de-o parte, lipsa aptitudinilor de comunicare poate predispune la comportamente disruptive si agresive. Adoptam adesea atitudini fie defensive, fie agresive, doar pentru ca nu reusim sa transmitem ceea ce ne dorim.

Pe de-o alta parte, percepem in mod eronat intentile altora sau le apreciam mai ostile decat sunt in realitate pentru ca interlocutorul nostru nu stie/ nu reuseste sa transmita intr-o maniera autentica ce are de spus, ceea ce din nou, ne determina sa reactionam agresiv, inchizand astfel dialogul.

Comunicarea defectuoasa deterioreaza semnificativ functionarea sociala, scolara si profesionala, ne limiteaza oportunitatile de dezvoltare si influenteaza negativ capacitatea de a stabili relatii durabile.

Comunicarea asertiva, in schimb, implica:

  • Exprimarea directa si deschisa a gandurilor si nevoilor
  • Sustinerea propriilor nevoi, dar fara a desconsidera nevoile altora
  • Folosirea pronumelui personal – Eu am nevoie de ajutor pentru a finaliza acest proiect in timp util.

Comunicarea asertiva este mijlocul prin care ne asiguram ca nevoile ne sunt indeplinite, luand in considerare nevoile celor din jur.

Cum invatam comunicarea asertiva?

Comunicarea asertiva se invata prin practicarea constienta a acesteia. Cateva recomandari utile cu privire la modalitatile prin care putem cultiva comunicarea asertiva:

  • Practica - orice se invata prin practica si exersare. Daca ai o situatie problematica la job si urmeaza sa ai o discutie cu managerul, pregateste dinainte si noteaza ceea ce urmeaza sa ii spui. In situatii problematice, reusim cu dificultate sa transmitem in mod spontan ceea ce vrem cu adevarat.
  • Alege cu grija cuvintele si tonul vocii - Esti nepoliticos, trebuia sa ajungi la 19:00, asta e lipsa de respect si Se presupune ca ne vedeam la ora 19:00, este deja 19:30 inseamna, in prima situatie, incurajarea unei consersatii in care interlocutorul va adopta o atitudine defensiva, incercand sa isi justifice intarzierea, in timp ce in a doua situatie, este sustinut un dialog deschis. De asemenea, tonul vocii este si el important. Degeaba adresarea este politicoasa si specifica, daca este folosit un ton rastit.
  • Schimb de roluri – incearca sa te imaginezi in postura interlocutorului, ce ai face in locul lui? Cum ai reactiona? De ce ai avea nevoie pentru a-ti face o parere pertinenta?
  • Nu judeca si nu exagera - este o diferenta uriasa intre Accidentarea aceasta ne-a distrus toata vacanta si O sa avem mai putin timp pentru vizitarea centrului vechi din oras din cauza accidentarii.
  • Fii specific in solicitarile tale – daca spre exemplu ai nevoie de prelungirea termenului pentru un proiect, incepe prin a spune exact de cate zile/ saptamani ai nevoie in mod precis.
  • Muta accentul de pe interlocutor pe propria persoana – inlocuieste Tu vreau sa mergi la imprimanta de la etajul 2 la sau Vreau sa mergi la … cu Eu am nevoie sa ma ajuti mergand la.
  • Reconsidera-ti pozitia fata de propria persoana - Uneori este greu sa ne facem intelesi si sa obtinem raspunsuri favorabile de la interlocutor atunci cand parerea despre noi nu este una buna. Afla mai multe despre Cum sa iti cresti increderea in tine? Stima de sine
  • Invata sa refuzi – nu trebuie sa oferi de fiecare data un raspuns pozitiv, acceptarea tuturor solicitarilor poate duce la extenuare fizica si psihica atat in mediul profesonal, cat si in viata privata.

Comportamentul asertiv si reducerea stresului

Comportamentului asertiv este caracterizat prin:

  • O comunicare clara si directa - persoanele asertive exprima deschis ceea ce gandesc si simt, vorbesc fara ambiguitate si nu adopta tehnici de evitare a conversatiilor care le displac.
  • Respect pentru sine si pentru ceilalti – persoanele asertive isi exprima punctele de vedere si limitele proprii, dar in acelasi timp sunt constiente si receptive la sentimentele si nevoile celorlalti.
  • Capacitatea de a impune limite – a spune „nu" este mai dificil decat pare, oamenii care au un comportament asertiv sunt capabili sa refuze solicitari sau cereri care ar putea fi in detrimentul lor sau care le incalca valorile, obiectivele si limitele personale.
  • Gestionarea conflictelor in mod constructiv - comportamentul asertiv permite abordarea conflictelor cu calmitate si se concentreaza pe rezolvarea problemelor intr-un mod colaborativ.
  • Ascultare activa – o persoana asertiva nu doar isi exprima punctele de vedere clar, dar este deschisa la dialog, ea acorda atentie completa si incearca sa vada lucrurile din perspetiva interlocutorului, aratand empatie si raspunzand intr-un mod adecvat.
  • Incredere in sine - comportamentul asertiv implica incredere in sine si in capacitatea de a-si exprima punctele de vedere fara teama de a fi judecat, respins sau supus criticii.

Asertivitatea ne ajuta sa ne exprimam si reprezinta un instrument prin care ne consolidam increderea in sine. Atunci cand formulam clar si raspicat ce dorim, nu doar ca suntem cu un pas mai aproape de atingerea tintelor personale/ profesionale, dar castigam si respectul oamenilor din jur. „Are coloana vertebrala" - spuneam admirativ despre o persoana care isi sutine punctul de vedere cu argumente s diplomatie.

In lipsa verbalizarii nevoilor, dorintelor, opiniilor, resentimentele, victimizarea, dorinta de razbunare si obisnuita de a pune sub semnul intrebarii judecata personala nu fac decat sa alimenteze stresul.

 

Comportamentul asertiv incurajeaza o abordare echilibrata si constructiva in fata situatiilor neprevazute, stresante, ajutandu-te sa gestionezi mai bine provocarile si sa mentii echilibrul emotional. Prin abordarea asertiva, poti diminua impactul negativ al stresului si poti dezvolta o mai buna rezilienta in fata provocarilor inerente ale vietii.

 

Referinte:

Data publicării 04.08.2023