Logopedie - prevenirea si corectarea tulburarilor de vorbire

Cand sunt foarte mici, toti copiii deformeaza cuvintele, dar in mod normal pronuntia se amelioreaza pe masura ce cresc.
logopedia

Ce este logopedia?

Unele cuvinte sau sunete insa pot fi defectuos pronuntate inca multi ani. Poate fi vorba de o dezvoltare insuficienta a sistemului fonator (sistem respirator, laringe, cavitate faringeala, cavitate bucala, cavitate nazala etc), de anomalii dentare, dar exista si cazuri in care nu poate fi relevata nici o cauza fizica. De aceste probleme se ocupa logopedia, stiinta care are ca scop prevenirea si corectarea tulburarilor de limbaj. 


Tulburarile de limbaj au fost asociate in trecut deficientei mintale, iar oamenii ce sufereau de aceste conditii, erau catalogati drepti retardat intelectuali. Multumita progresului medicinei, aceasta catalogare a disparut din limbajul de specialitate, iar pacientul ce se confrunta cu logopedia sufera de dislexo-disgrafie, care la randul ei este tratata prin terapie adecvata.

Care sunt cele mai frecvent intalnite tulburari de vorbire?

Tulburarile de limbaj intalnite frecvent la varsta prescolara si scolara sunt: vorbirea peltica (dislalia), incapacitatea de a pronunta cuvinte (alalia), vorbirea pe nas (rinolalia), balbaiala (balbismul), vorbirea precipitata cu debit mare de cuvinte sau intr-un ritm prea lent (tahilalia sau bradilalia), lipsa de sonoritate a glasului (afonia), raguseala vocala (disfonia), intarziere in aparitia si dezvoltarea limbajului. Tot in categoria tulburarilor de limbaj sunt incluse si tulburarile limbajului scris si citit, cum sunt dificultatile de scriere corecta (disgrafii), de citire corecta (dislexii), si de calcul (discalculii).

Cum se rezolva aceste afectiuni?

In cazul in care copilul tau prezinta o intarziere a vorbirii sau defecte de pronuntie care te nelinistesc, cel mai bine este sa te adresezi unui psiholog specializat in aceste probleme. 


De cele mai multe ori, cateva discutii cu un logoped, psihologul specializat in probleme ale limbajului, sunt suficiente pentru a descoperi problema, relevand daca exista un conflict interior pe care copilul il traduce prin dificultatile de vorbire, daca este o problema organica ori de alta natura.
 
Tratamentul acestor afectiuni se face in mai multe etape. Prima etapa consta intr-o evaluare de catre un logoped pentru stabilirea coeficientului de dezvoltare si a varstei limbajului copilului.


Programul de recuperare este individualizat si diferentiat, in functie de dezvoltarea emotionala si volitiva, adica de gradul de mobilizare a fiecarui copil in realizarea a ceea ce isi propune sau i se cere, dar si de prezenta altor tulburari psihice cum ar fi intarzieri in dezvoltarea intelectuala.


Programul de tratament urmareste atat obtinerea unei pronuntii corecte, cat si a unei dezvoltari intelectuale armonioase, adecvata varstei copilului. In acest sens, sunt incluse si activitati ce stimuleaza dezvoltarea capacitatii de cunoastere lumii inconjuratoare, a miscarilor si coordonarii corpului, armonizarea emotionala, pregatirea copilului cu cerinte speciale, precum si consilierea familiei copilului.

Data publicării 03.10.2018