Ergonomia locului de munca: investitie in sanatatea si productivitatea angajatilor

Ergonomia locului de munca are drept scop optimizarea confortului fizic si psihic al angajatilor, dar si a sigurantei acestora. Adaptarea mediului de lucru la nevoile oamenilor si implementarea principiilor ergonomice reprezinta o investitie care, in cele din urma, se va intoarce catre companie sub forma unei calitati crescute a muncii, implicit a productivitatii. Dincolo de obligativitatile legislative, aplicate corect, principiile ergonomiei la locul de munca reduc stresul si oboseala, imbunatatind totodata eficacitatea angajatilor.
Ergonomia locului de munca: investitie in sanatatea si productivitatea angajatilor

Cuprins

Sanatatea ocupationala si furnizorul de medicina muncii

Cu toate ca amenajarea spatiului de lucru, solutiile de iluminat, dotarea cu echipamente ergonomice care permit ajustarea inaltimii, pozitiei in functie de diferitele nevoi individuale, sunt conditii pentru crearea unui mediu profesional optim, ele nu sunt suficiente. Fara sesiuni de instruire/ pregatire pentru angajati, astfel incat acestia sa constientizeze importanta ergonomiei la locul de munca, si mai ales, cum poate fi pusa in practica, impactul efortului facut de companie este considerabil diminuat.

Colaborarea dintre echipa de management a companiei, departamentul de HR si a furnizorului de servicii de medicina muncii este cruciala. Pe langa examinarile medicale obligatorii la angajare si controalele periodice de MM, medicii specialisti in medicina muncii sunt adesea implicati in evaluarea riscurilor la locul de munca si in dezvoltarea strategiilor pentru a minimiza aceste riscuri, inclusiv cele legate de ergonomie. Trainingurile cu privire la ergonomia biroului, organizarea si ritmul activitatii, dar si evitarea suprasolicitarii musculo-scheletice si vizuale, predominante in prezent, reprezinta o etapa esentiala in acest proces.

Consecintele starii de sanatate a angajatilor asupra business-ului

Cunoasterea consecintelor starii de sanatate a angajatilor asupra business-ului este un prim pas in contracararea acestora.

De asemenea, recunoasterea precoce a conditiilor medicale cauzate de activitatea profesionala, si adresarea lor catre specialistii in medicina muncii, previne agravarea lor in timp, agravare care se traduce prin absenteism de la locul de munca, eficicitate scazuta, cresterea costurilor aferente concediilor medicale, aparitia unui risc crescut de erori, scaderea motivatiei la nivel de echipe.

Bunastarea fizica si psihica a angajatilor este un factor cheie in performanta oricarei organizatii.

Printre cele mai frecvente conditii medicale asociate activitatii profesionale se numara:

  • Afectiunile musculo-scheletale
  • Afectiunile oftalmologice
  • Oboseala si surmenajul (oboseala cronica)
  • Afectiunile neurologice
  • Tulburarile circulatorii
  • Dermatozele.

Afectiunile musculo-scheletice de origine profesionala

Miscarile repetitive, postura incorecta pe scaunul de la birou, postura statica timp indelungat se afla printre cauzele des implicate in aparitia si dezvoltarea unor probleme precum sindrom de tunel carpian, tendinita, radiculopatii (asa cum este nevralgia sciatica), dar si patologie dorsala axiala (afectarea coloanei cervicale, a coloanei lombare) sau de umeri, coate si articulatii la nivelul membrelor superioare.

Printre simptomele resimtite se regasesc:

  • Durerea
  • Amorteala, furnicaturile
  • Pierderea sau limitarea mobilitatii articulare
  • Slabiciunea musculara
  • Paralizie temporara - in cazul leziunilor nervoase sau al altor afectiuni severe.

Afla mai multe despre statul pe scaun la birou si durerile cervicale

Proiectarea, amenajarea locului de munca si informarea angajatilor sunt instrumentele prin care compania poate limita dezvoltarea afectiunilor musculo-scheletice de origine profesionala.

Potrivit principiilor ergonomice, se recomanda:

  • Utilizarea de scaune care sa corespunda curburilor fiziologice ale coloanei vertebrale, cu spatar reglabil si sprijin lombar corespunzator, cu posibilitate de reglare a inaltimii
  • Folosirea unui suport pentru picioare (daca este cazul)‏
  • Existenta unui spatiu suficient sub birou care sa permita miscarea membrelor inferioare
  • Inaltimea si inclinarea monitorului sa permita o pozitie confortabila a capului
  • Existenta unui spatiu in fata tastaturii pentru sprijinirea mainilor in timpul pauzelor de tastare
  • Monitorul/ ecranul sa fie plasat la 40-70 cm de utilizator, iar tastatura la o distanta care lasa destul spatiu pentru sprijinirea bratelor si mainilor (aprox 5-10 cm intre tastatura si marginea biroului).

Reglarea inaltimii scaunului de birou, se recomanda:

  • Distanta optima podea-sezut: 40-50 cm
  • Scaunul se regleaza astfel incat cel mai inalt punct al partii orizontale a scaunului sa se situeze sub rotula
  • Coapsele sa fie in plan orizontal, paralele cu solul, si sa formeze cu gambele un unghi de 90 grade
  • Intre partea din spatele genunchiului si scaun sa existe un spatiu de aprox. 5 cm.

Pentru a preveni durerile musculo-scheletice provocate de lucrul din fata unui ecran:

  • Mainile, incheieturile, antebratele sa fie situate paralel cu podeaua, in aceeasi linie
  • Capul sa fie drept sau usor aplecat inainte si sa priveasca catre inainte
  • Umerii sa stea relaxati, iar bratele, de-o parte si de cealalta a trunchiului
  • Coatele sa fie apropiate de corp si sa formeze un unghi intre 90-120 grade
  • Spatele sa fie sprijinit complet, cu suport lombar potrivit
  • Coapsele sa fie paralele cu solul, talpile sa stea sprijinite pe podea
  • Genunchii sa fie situati la aceeasi inaltime cu coapsele.

 

Imbunatatirea conditiilor ergonomice la locul de munca si instruirea angajatilor are direct beneficii de ordin financiar asupra companiei. Alege cu atentie furnizorul de servicii de medicina muncii. Solicita detalii despre fluxul de lucru, programele de preventie pentru angajati, seminariile si cursurile online pe care le pot pune la dispozitia angajatilor pentru scaderea riscurilor medicale care iti pot afecta compania.

 

Referinte:

 

 

Data publicării 29.11.2023